En skör tråd.....

I fredags hände det nåt väldigt hemskt....

Martina svängde in till pappa och Maidie lite oförhappandes på förmiddagen. Pappa var på jobbet.... Det första hon ser när hon stiger in i hallen Maidie som ligger på golvet vid altandörren. Martina blir förstås väldigt brydd och naturligtvis lite skärrad! När hon försöker prata med henne upptäcker hon att Maidie varken kan prata eller röra höger sida, dessutom är hon sned i ansiktet. Martina skyndar sej att ringa pappa och larmar ambulans medan hon försöker göra det så bekvämt för Maidie som möjligt. Hon misstänker naturligtvis hjärnblödning...

Ambulansen kommer fort. Martina sätter sej i bilen och följer efter in till stan samtidigt som hon ringer runt till alla och meddelar vad som hänt. Jag själv var på dagis för att skola in barnen.... Blev alldeles skakis när hon ringde och tårarna kom.... Men jag skärpte till mej och berättade för personalen vad som inträffat, sa hejdå till Nora och Vanna så lugnt jag förmådde, sen kastade även jag mej i bilen och mötte upp alla på akuten.

Pappa var där naturligtvis och Jenny förstås, även Sara hade kommit dit och jag och Martina. Allt kändes så overkligt och vi var alla rädda för vad läkaren skulle säga. Maidie hade åkt in på röntgen direkt.... Där konstaterades att hon drabbats av en propp i hjärnan. I ett sånt här läge är tiden väldigt dyrbar har jag förstått. Helst ska behandlingen sättas in inom tre timmar från det att patienten insjuknat.... Vilken jäkla tur att Martina bara fick en ingivelse att svänga förbi, fast hon egentligen inte tänkt det!!! Jag tror att Martina är Maidies skyddsängel....

Tillslut fick vi iallafall gå in och träffa henne. Hon kunde inte prata och var väldigt försvagad i höger sida. Så sorgligt att se en stark och friskk person i ett sånt tillstånd.... Men samtidigt såg man genom hennes minspel och de få gester hon kunde göra, att det verkligen var Maidie.... Hon fanns där inne och var precis som vanligt...!!

Hon fick en propplösande behandling.... Som hon svarade jättebra på!!

Pappa stannade kvar när vi for hem, och när han senare på kvällen kom förbi för att hämta hem Sally så berättade han att hon innan han for hem hade suttit upp i sängen och druckit nyponsoppa och kaffe... Muggen kunde hon hålla med höger hand!!!!

Sen har hon återhämtat sej helt mirakulöst fort! Idag när pappa återigen var hit en sväng så ringde Maidie.... Pappa pratade en stund och sen fick jag prata med henne! Helt otroligt. Hon lät nästan helt som vanligt.... Fast lite långsammare, ungefär som att hon sugit i sej en vinare eller två...!!! På två dygn har hon blivit nästan helt återställd. Det var det nog ingen som hade vågat hoppats på i fredags när allt kändes som kaos!

Måste bara säga att jag beundrar Jenny (Maidies dotter) som var superlugn under hela tiden... Jag förstår naturligtvis att hon var rädd och orolig inombords, men att kunna behålla en lugn yta på det viset, det beundrar jag! Du är en cooling Jenny, bara så du vet det!=)


Mor och dotter på bröllopet för en vecka sen.

Känns så otroligt skönt att allt gick så himla bra! Det är i såna här lägen man verkligen inser vad folk betyder för en.... Jag måste bli bättre på att tala om för familj och vänner hur mycket jag älskar dom. det måste jag bli bättre på....

I morgon kan det vara för sent.

Ska berätta mer om helgen som gått senare. Vi har haft storfrämmande förstår ni...

Men det får bli en annan gång.

Gokväll.

/U.

Kommentarer
Postat av: Nenna

Tack! De värmde! Jag ska hälsa från mamma, jag läste upp vad du skrivit för henne och hon tyckte de var jätte fint.

2008-08-18 @ 12:37:44
URL: http://nenna.blogdog.se
Postat av: Anna Hoglert

fy vad otäckt! skönt att det gick bra. Kram

2008-08-19 @ 00:19:24
URL: http://starannis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0