Julstök

Nu har jag börjat med julförberedelserna ordentligt.

Idag har jag och Martina bakat mjukbröd. Det gick ovanligt bra faktiskt... Alla ni som är lite insatta i konsten att baka mjukt tunnbröd, vet ju hur viktigt det är att få till en bra deg... Och det fick vi idag. Hyffsat lättkavlad och samtidigt väldigt "hållbar", vi misslyckades faktiskt inte med en enda kaka!! Vi är ju så duktiga.

Förra veckan bakade jag struvor. Den juligaste av alla julkakor, enligt mej iallafall! Kanelsnitt har jag åxå bakat, och så har jag gjort biskvibottnar... Har bara inte hunnit fylla dom och gjort dom klara, men det planerar jag att kanske hinna med i morgon, vi får se.

Alldeles nyss så tog jag och slängde ihop en pepparkaksdeg. Tänkte börja med mitt pepparkakshus i morgonkväll, när barnen har lagt sej..! Nora ska få baka lite pepparkaksgubbar i morgon på dan om hon vill... Hon har ju ungefär lika bra tålamod som sin mor så det är inte säkert att hon kommer tycka det är så kul..!!

Det jag har kvar att göra sen i kakväg är en mjuk pepparkaka. Tycker själv egentligen inte att det är nån direkt höjdare, men det är Peters favorit så vad gör man inte...! Sen är det väl köttbullar som ska rullas, kryddade med rikligt med kryddpeppar och lite malen nejlika för att få till den riktigt juliga smaken! En Jansons Frestelse tänker jag åxå laga till nu en bit i förväg och slänga i frysen. Världens godaste honungsglaserade revbensspjäll tror jag att jag väntar med att tillaga tills dagarna före julafton, dom är nog godast om dom slipper bli frysta kan jag tänka mej.

Fan, nu blev jag nästan hungrig... Kanske ska gå å ta mej en mjukstut

Skönt att inte vara bakis längre förresten. Det är ju inte så kul faktiskt.

Ha de! /U.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0